Čo nám učitelia nepovedali o písaní motivačných listov
Čo nám učitelia nepovedia o písaní motivačných listov?
Peer editing je jedna z najlepších foriem zdokonaľovania motivačných esejí. Vychytajú sa tak zásadné chyby v štruktúre, syntaktické chyby a aj drobné preklepy. Od našich tútorov dostávame feedback na gramatiku a správne použitie jazyka, čo je, samozrejme, jeden z nevyhnutných krokov písania. Čo nám však učitelia nepovedia, keď im dáme okontrolovať svoju prácu?
Pre začiatok by som rada spomenula, že na to, aby vám moje rady dávali zmysel, treba mať základné znalosti v tom, ako sa píše a z čoho motivačný list pozostáva. Nechcem totiž kopírovať niečo, čo si veľmi jednoducho môžete prečítať na wikiHow. Preto, ak hľadáte základné postupy, hybajte si prečítať niečo na Googli, aby som ja na to mohla hladko nadviazať.
Prejdime teda k veci. Napísať motivačný list, to je jedna vec. Ako však napísať motivačný list, ktorý bude zaujímavý, originálny a ešte aj zaradený do finálneho výberu prijatých študentov? To už je vec druhá. Prezradím vám svoje drobné „tips and tricks“, ktoré mi ešte žiadny učiteľ nekontroloval, no zároveň sú, podľa môjho názoru, základom adekvátnej a kvalitnej reflexie na práve tento typ eseje.
Ako sa hovorí, „think small“. Keď píšeme motivačný list, všetci máme iba jeden, a to spoločný cieľ: prijatie na školu. A keďže všetci zdieľame tento jeden spoločný cieľ, snažíme sa, aby náš list obsahoval čo najväčšie množstvo informácií, ktoré nás odlíšia od ostatných uchádzačov a presvedčia posudzovaciu komisiu, že práve my patríme do toho percenta študentov, ktoré chcú mať na svojej škole. A tu nastáva jeden zo zásadných problémov. Motivačný list by nemal pôsobiť ako koncentrát nášho životopisu. Bez ohľadu na to, ako veľmi chceme vyzdvihnúť všetky naše výhody, musíme sa uskromniť iba na pár najdôležitejších faktov, skúseností, príhod, ktoré nás definujú a vytvárajú dokopy jednu celistvú myšlienku. Nebojte sa otvoriť svoje kritické očko a pozrieť sa na svoju prácu z iného pohľadu, pretože nikto vám nepovie, ktoré časti eseje je lepšie vymazať. Je to len na vás. Skontrolujte, či každá veta a každé slovo má svoj význam a patrí ku konkrétnej myšlienke. A potom skontrolujte, či každá myšlienka patrí k hlavnej, celistvej myšlienke celej eseje. Výberovú komisiu nezaujme, keď obsiahnete informácií veľa, ale keď ich obsiahnete správnym spôsobom.
Statistics + Facts = Arguments. Aj keď sa o tom otvorene nikde nepíše, motivačný list je svojím spôsobom argumentatívna esej. Hlavný cieľ je presvedčiť komisiu o tom, že na danú školu skutočne patríme a zároveň presvedčiť, že o prijatie skutočne stojíme. To ale nedosiahneme tak, že napíšeme „I am really interested in your school,“ alebo „I think your school is perfect for me.“ („I am a great student. Absolutely amazing. It‘s true.“) Tieto frázy sú otrepané, vágne a nudne priamočiare. Práve naopak, svoj záujem musíme vyjadriť implicitne, aby to nebolo na prvý pohľad zjavné, ale aby sme v čitateľovi po prečítaní zanechali istý „feeling“. Ako na to? Naštudujte si čo najviac o škole, na ktorú sa hlásite, štatistiky, fakty a detaily, a tie nenápadne zasaďte do kontextu. Vyzdvihnite svoje kladné stránky a prepojte ich s načítanými informáciami. Čím konkrétnejší a precíznejší budete vo výbere faktov, tým viac bude zjavné, že presne viete, čo chcete a prečo to robíte – a práve to je pre školy najviac atraktívne. Zvýrazní sa váš záujem, vhodnosť a originalita. Štatistiky a fakty spojené s osobnými motiváciami vytvoria tie najlepšie a najsilnejšie argumenty.
Lose the structure, but preserve the essay feeling. Toto je jedna z najdôležitejších častí písania motivačného listu. Od začiatku strednej školy sa totiž učíme, ako písať správnu štruktúrovanú esej. Máme predpísané frázy a slová, ktoré musíme používať, máme guidlines na písanie správnych thesis a topic sentences. Učitelia vám povedia, že vaša téza je príliš konkrétna alebo príliš obšírna. Hlúposť. Po tom, ale skutočne až po tom, ako sa štruktúru naučíte, na ňu na chvíľu zabudnite. Rozhodovacia komisia nechce čítať stovky tuctových esejí s rovnakým formátom. Dôležité je, aby vaše argumenty boli jasné a presvedčujúce. Avšak typické linking a transition words ako „firstly, moreover, in conclusion,“ vašu esej urobia iba nudnou a neoriginálnou a zabezpečíte si, že po prečítaní ďalších dvadsiatich esejí už nikto nebude vedieť, ktorá patrila práve vám. Po výbere faktov a štatistík nastal ten moment, kedy treba popustiť uzdu fantázii a štruktúrovaný argument zasadiť do voľne štruktúrovaného formátu. Inými slovami, ponechajte logickú štruktúru textu, ale netrápte sa zbytočne predpísanými pravidlami „správnej eseje“. V skutočnosti, to pravé čaro dobrého motivačného listu nie je vedieť napísať ho podľa pravidiel, ale schopnosť použiť znalosti o písaní pre svoj vlastný benefit a rebelsky, ale zároveň aj inteligentne, tieto pravidlá obísť.
Budem ale naozaj different? Budem special? Skutočne ma to odlíši od ostatných uchádzačov? Na tieto otázky neexistuje jednoznačná odpoveď. Všetko záleží od toho, ako sa porota bude cítiť po prečítaní vašej eseje, a na to, aby ste naozaj vytŕčali z radu, samozrejme existuje nespočetne veľa možností. Ak však budete nasledovať menované tri body, nebudete zaradení do priemeru. Stačí mať premyslenú myšlienku, ktorá bude rozvinutá viac do hĺbky obsahu ako do kvantity, štruktúrované argumenty, v ktorých bude implicitne vyjadrený záujem a vedomosti, a voľnú štruktúru eseje, ktorá odzrkadlí istý nadhľad a originalitu. Tak bude z listu vyžarovať profesionalita, odhodlanie, ambicióznosť a najmä nesmierny záujem, ktorý rozhodne prispeje k vašej šanci na prijatie.
PS: Všetky tri rady, ktoré som vám práve predstavila, som rovno zasadila do písania tohto článku. Check it out ↑.
BilGym-áci, ak by ste mali záujem o osobný consulting, neváhajte zastaviť si ma na chodbe, alebo ma kontaktovať cez Writing Lab. Rada odpoviem na všetky otázky a pomôžem s ľubovoľnou esejou, či už motivačnou, alebo nemotivačnou. 🙂
Ronja Mokráňová